|
Евразия -
Китай
|
|
Автор: Administrator
|
|
02.11.2010 13:42 |
|
Door Max Herold, 01 augustus 2010
De ontwikkeling van nieuwe technologieën, de voortgaande migratie binnen en buiten de Europese Unie, en de vergrijzing in combinatie met een toenemende levensverwachting. Sommigen zien deze veranderingen in de samenleving als een verzwakking van Europa die we ons niet kunnen permitteren. Het denken in het Westen moet om want aan de andere kant zien we de economische opkomst van een land als China. China absorbeert Westerse kennis en praktijken en verbindt deze met zijn unieke eigen cultuur. The Planet Times sprak met een van Nederlands grootste China-kenners, Bettine Vriesekoop, over de ontwikkeling van China en de consequenties daarvan voor Europa en Nederland in het bijzonder.
TPT: “Bettine, om met een mooie vraag te beginnen: wat is voor jou het mooie van China?”
Bettine Vriesekoop: “China is een land met een 5000 jaar oude, rijke cultuur. Er is veel overgeleverde kennis en innerlijke wijsheid. De taal is een afspiegeling van die cultuur en daarom ook zo interessant om te studeren. Het karakterschrift zegt veel over de gewoonten en de denkwijze van Chinezen. Ik volg de huidige ontwikkelingen van China op de voet omdat ze doorslaggevend zijn voor de wereldeconomie. Verder vind ik hun taoïstische levensvisie, die uitgaat van de balans tussen de hemelse energieën, bijzonder boeiend. Volgens de Chinezen is alles terug te voeren op de balans tussen de elementen vuur, aarde, metaal, hout en water. In het complexe zoekt de Chinees naar eenvoud, rust, balans en het behoud van energie. Dat spreekt mij zeer aan.”
|
|
Подробнее...
|